شاخص جرم بدن (BMI) و روش اندازه گیری آن:
ساعت ٩:٢٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٧ اردیبهشت ،۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

شاخص جرم بدن از محاسبه فورمولی، وزن بدن (کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (متر) به دست می آید. همچنین خواندن از روی نمودار BMI هم یک روش دیگر به دست آوردن BMI می باشد. محدوده BMI به چندین حالت مختلف تقسیم شده است، و به طور معمول وقتی BMI شما بالاتر از حد نرمال قرار بگیرد خطر افزایش مشکلات پزشکی برای شما بیشتر می شود.

BMI بر پایه وزن و قد محاسبه می شود. اگر اضافه وزن دارید، می توانید با کاهش وزن، BMI خود را کاهش داده و در گروه ریسک پذیر پایین تری قرار بگیرید و از خطر ابتلا به بیماری ها در امان قرار گیرید. یک رژیم غذایی سالم شامل تعادل گروه های غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که برای شما تناسب اندام و یک زندگی فعال، طولانی و بسیار با طراوت را به دنبال خواهد داشت. به زبان ساده، تناسب وزن و ظاهر بدن در نتیجه تعادل بین جذب انرژی (محتوای کالری غذایی)در تقابل با انرژی خروجی(سوختن کالری ناشی از فعالیت های بدنی)تعریف می شود.

مطالعات نشان دهنده این است که در صورتیکه انگیزه کاهش وزن در فرد وجود داشته باشد می تواند به طور مداوم، از رژیمی با یک تعادل سالم بهره ببرد. یک رژیم کم چربی با فیبر بالا مطلوب ترین رژیم غذایی توصیه شده است، ولی رژیم غذایی کم کالری، رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، رژیم های غذای جایگزین با کم کردن مقدار غذا نیز موثرند، البته در شرایطی که در طول روز، شما نیاز به صرف انرژی بالایی برای نیازهای عادی بدنتان نداشته باشید. به طور معمول برای کاهش وزن 450 گرم در هفته شما باید با کنترل برنامه غذایی خود، روزانه حدااقل 500 کالری کمتر  انرژی جذب کنید.

 

BMI

وضعیت بدنی

زیر 5/18

کمبود وزن

9/24 – 5/18

وزن نرمال

9/29-25

اضافه وزن

9/34-30

چاقی درجه 1

9/39-35

چاقی درجه 2

بیشتر از 40

چاقی مفرط و مرگبار

 

افزایش BMI (بیشتر از 25) با افزایش خطر بیماریهایی مثل دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، پرفشاری خون، استئوآرتریت، بیماریهای کیسه صفرا و بعضی انواع سرطان همراه است.

BMIپائین هم خطراتی چون پوکی استخوان، سوء تغذیه، افسردگی، آنمی، اسهال و مشکلات قلبی را به همراه دارد.

به طور کلی در ارزیابی وزن دو مسئله برای ما اهمیت دارد:

1-میزان چربی موجود در بدن ( مقدار چربی ) که توسط BMI انجام میگیرد.

2-تراکم چربی (محل چربی ) که بر اساس دور کمر و دور باسن اندازه گیری می شود.

تراکم چربی در ناحیه شکم بسیار خطرناکتر از تراکم چربی در ران و باسن است.

پس توصیه می شود که حتما اندازه دور کمر و باسن خود را گرفته و نسبت آن دو را محاسبه کنید چرا که اگر این نسبت زیاد  باشد، در  معرض ابتلا به بیماری های گوناگون می باشید.

فاکتورهایی که  برای سالم زیستن لازم هستند:

1- داشتن یک رژیم غذایی صحیح

2- فعالیت فیزیکی

3- کنترل وزن

4-  کنترل فشار خون

5- آزمایش قند خون

6- آزمایش کلسترول

7- تاریخچه بیماری های موروثی